Fototips: Fotografera läckra bilder med hjälp av brinnande stålull

Efter mina bilder med brinnande stålull har jag fått en hel del frågor om hur jag gjort för att ta dem så tänkte försöka sammanfatta allting i ett inlägg. Tänkte bara börja med att säga, TA INTE I STÅLULLEN NÄR DEN GLÖDER!! Någon frågade nämligen om den var varm att hålla i så tänker redan från början klargöra att man inte håller stålullen i handen utan lägger den i en ballongvisp med ett snöre innan man "tänder på".

Jag tycker stålullsfotografering är superroligt då i princip alla bilder man tar blir lyckade. Glöm dock inte bort att det är glödande material du håller på med så snälla, ska du testa på det här - VAR FÖRSIKTIG. Du är betydligt viktigare än en bra bild :)

SÄKERHET

Var inte ensam
Det finns flera olika anledningar till att vara flera på plats. Först och främst är det lättare att ha en modell så att man slipper springa fram och tillbaka till kameran hela tiden, men självklart är det rent säkerhetsmässigt bättre att vara fler ifall att olyckan skulle vara framme och man behöver hjälp.

Val av plats
Du kommer stå och snurra glöd som kommer flyga lite varsomhelst så att stå på en torr gräsmatta eller i en skog är helt uteslutet. Jag har fotograferat i vattnet och i en tunnel gjord av betong och dessa platser är bra då de inte direkt är lättantändliga. För att vara extra säker har jag fotograferat precis efter regn så att eventuella föremål som låg på marken (till exempel löv) var blöta.

Vattenflaskor
Även fast du står på en plats som inte fattar eld så enkelt är det alltid bra att vara på den säkra sidan och ha med sig ett gäng vattenflaskor. Har själv inte behövt använda något vatten, men det känns bättre att ha det där.

Val av kläder
Jag har själv inte snurrat stålullen, men min bror (som är modellen på mina bilder) beskriver det "som att stå vid ett element". Trots det är det bra att ha heltäckande kläder med långbent, långärmat, luva, vantar och bra skor för att slippa brännskador ifall att olyckan är framme.

Ta med mobiltelefonen
Känns nästan lite onödigt att skriva med då de flesta i dagens samhälle aldrig lämnar sin mobil, men se till att ha en telefon om man eventuellt har behovet att ringa efter hjälp.

MATERIAL

1. Stålull (Trollull)
Två paket på Bauhaus kostar ungefär 30 kronor och räcker till 12 fotografier då det krävs en rulle stålull för varje exponering. Se till att köpa stålull utan rengöringsmedel då de brinner bättre.

2. 9V batteri
Batteriet används för att tända stålullen och brukar finnas i brandvarnare, annars kostar ett nytt inte särskilt många kronor.

3. Ballongvisp med snöre
Det är i ballongvispen stålullen kommer ligga, vet inte om det är hälsosamt att använda den till matlagning efteråt då metallen blir helt svart så ha det i åtanke. Knyt snöret ordentligt så att inte vispen lossnar.

4. Systemkamera
Eller annan typ av kamera där man själv ställa in bländare och slutartid själv.

5. Ficklampa
Bra att ha både för att se vad man gör men också för att lysa på modellen för att ställa in skärpan.

+ Stativ
Ja, förutsatt att du inte kan stå blixtstilla med kameran i nästan tio sekunder, vill säga.

KAMERAINSTÄLLNINGAR

ISO
Jag försöker i princip alltid fota på ISO 100 för att få minimalt med brus och dessa bilder är inget undantag.

Slutartid
Jag räknade ganska snabbt ut att det tar ungefär 8-10 sekunder från att man börjat snurra tills att stålullsrullen brunnit upp. Testade därför med en slutartid på 8" och det såg bra ut och fortsatte med det.

Bländare
Då vi vill ha fokus över hela bilden ska vi ha en ganska liten bländare. På bilderna i tunneln har jag en bländare på F16, men när jag fotade nere vid vattnet krävdes en större bländare på F11 för att kompensera bristen på ljus - i tunneln fanns det ju redan ljus från lamporna.

2 sekunders fördröjning
Risken finns att när man klickar på utlösaren så skakar man till stativet vilket kan synas på bilden. Därför är det bättre att bilden tas två sekunder senare.

Manuell fokus
Innan du klickar på utlösare, se till att kameran är inställd på manuell fokus. Är den inte det kommer kameran börja leta fokus när du klickar på utlösaren istället för att fota (vilket tar extremt långt tid när det är mörkt!) och det kan leda till att man helt och hållet missar att ta sitt fotografi.

UTFÖRANDE

1. Ställ in alla inställningar på kameran.
2. Fokusera på modellen genom att lysa med ficklampan på hen (eller höja ISO och titta i förhandsvisningen).
3. Ställ kameran på manuell fokus (och ändra eventuellt tillbaka ISO).
2. Rulla ut en rulle stålull och "fluffa till den" genom att dra i den tills att den ser ut och känns som hård bomull.
3. Lägg stålullen i ballongvispen.
4. "Dutta" med batteriet på stålullen tills den börjar glöda.
5. Tryck på kamerans utlösare.
6. Börja snurra ballongvispen med snöret som ett lasso.
7. Släck eventuell glöd efter att bilden blivit tagen.
8. Ladda upp bilden/bilderna på din blogg och länka här så att jag kan få se ;)

Emma!
2014-11-11 / 14:53:14
URL: http://emmaerixon.blogg.se

Åh va coolt. Du är ju riktigt grym på att fotografera!

Erika
2014-11-11 / 14:58:10
URL: http://icanpikan.blogg.se

Vad bra att du gör ett sådant här inlägg :)

Helen
2014-11-11 / 15:43:00
URL: http://heleeens.bubbleroom.se

Riktigt häftig men kommer aldrig våga pröva själv :P

Sara & Elin
2014-11-11 / 16:15:53
URL: http://besktkaffe.blogg.se/

Såååå himla spännande och vilka otroligt fina bilder det blev! Måste definitivt pröva snarast! Superbra guide du gjorde!

Henrietta Nylund
2014-11-11 / 16:26:16
URL: http://ettass.blogg.se/

Alltså åh vad coolt! hade ingen aning om att det påriktigt brinner när man fotar såna bilder :)

Emeline
2014-11-11 / 16:46:18
URL: http://threewishes.devote.se

Åh vad coolt!

KassandraPalma
2014-11-11 / 16:49:08
URL: http://kasssandra.blogg.se

riktigt bra beskrivning! det ska jag testa någon gång

Louise
2014-11-11 / 17:07:31
URL: http://louiseamanda.se

Åh vad coolt!

maja söderberg
2014-11-11 / 17:31:18
URL: http://majasoderbergs.devote.se

hm, skulle nog inte våga haha!! :o

Frida
2014-11-11 / 17:52:55
URL: http://www.fridalahti.devote.se

Ser ju livsfarligt ut, haha!

Isabella - Szalai Fotografi
2014-11-11 / 17:54:36
URL: http://szalai.blogg.se

Det här skulle jag vilja prova i vinter någon gång när det är snö ute. :D

Johanna
2014-11-11 / 18:28:31
URL: http://www.jojosmind.blogg.se

Jättefin bild!

Amanda♥
2014-11-11 / 18:29:02
URL: http://amandaforsman.blo.gg

Åh vad roligt inlägg! Kul att veta hur man gör!

Kimmey ~ Kung varje dag
2014-11-11 / 19:06:24
URL: http://bimbolie.blogg.se

Det är så häftigt!

G I N A ~
2014-11-11 / 19:33:14
URL: http://kissen.se

Tufft! :D

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ
2014-11-11 / 19:35:06
URL: http://patriciac.blogg.se

Tusen tack för guiden:)♥

Angelica Bengtsson Fotografi
2014-11-11 / 19:48:30
URL: http://angelicabengtsson.se

riktigt coola bilder blev det, men det är ju såklart viktigt att vara försiktig!

Malin Thorell [ PINKPIERCING ]
2014-11-11 / 20:21:14
URL: http://pinkpiercing.blogg.se

Det blev som sagt sjukt bra bilder, tur att du är försiktig!!

Hanna Victoria Sahlqvist
2014-11-11 / 20:27:02
URL: http://hannizons.blogg.se/

så coolt1 skulle gärna pröva men vette fan om jag skulle våga haha :)

carolines
2014-11-11 / 20:47:40
URL: http://carolines.for.me/

Häftigt! :)

Julia ♥
2014-11-11 / 20:59:15
URL: http://jjuliaa.blogg.se

Ååh, vad coolt! :D

Klara Andersson
2014-11-11 / 21:09:02
URL: http://klarrelito.blogg.se/

Borde prova!!

Christina
2014-11-11 / 21:16:49
URL: http://jinxedchrissie.blogspot.com

Vad kul att du berättade hur du gjorde :)
Går ju att göra det i mindre skala med tomtebloss :)

Svar: Jo men det blir en betydligt mindre skala då de inte alls ger ifrån sig glöd på samma sätt som stålull :)
Amanda

caroline
2014-11-11 / 21:48:25
URL: http://celandine.blogg.se

Så coolt! :)

Sofia
2014-11-11 / 21:48:56
URL: http://skimmer.blo.gg

Gaah så himla häftigt ju!! Måste testa!

Isabella
2014-11-11 / 21:50:35
URL: http://byisa.blogg.se

Superbra instruktion! :)

lucydee
2014-11-11 / 22:21:23
URL: http://shawtygetloose.devote.se

Vilket roligt inlägg, det var bra instruktioner :D

My Fredblad
2014-11-11 / 23:37:45
URL: http://fredblad.blogg.se/

Shit vad coolt och tack så sjukt mycket för den här guiden! Vartifrån fick du ideen att fotografera med stålull? :)

Svar: Har sett flera andra som gjort det och ville testa själv :)
Amanda

fenixmona
2014-11-12 / 05:55:49
URL: http://fenixmonasliv.blogspot.com

Så himla fint det blev! Kreativt att bara komma på en sådan grej! :)

Sandra Lundin
2014-11-12 / 07:37:12
URL: http://atilio.blogg.se/

Fasiken vilken grym guide! Vill också testa detta nu trots att jag tycker att brinnande material är superläskigt! Min sambo tycker nog inte det så jag kan ju stå tryggt bakom kameran då ;)

Isabelle Olsson
2014-11-12 / 07:47:20
URL: http://isabellesdrommar.blogg.se/

Blir helt fascinerad!! Grymt coola bilder! :-D

Sara
2014-11-12 / 08:54:33
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se

Åh vilka bra tips !

Emma Grann Fotografi
2014-11-12 / 11:14:16
URL: http://emmagrannfotografi.se/

Åh grymt! Skall lätt testa detta :)
Älskar gifen också, så coolt!

Moa Persson
2014-11-12 / 11:36:17
URL: http://photomp.blogg.se/

gud så bra du förklarade, nu för den som vill testa vet exakt :))

♫♪ sandra
2014-11-12 / 12:13:28
URL: http://www.sandramusic.spotlife.se

tack för att du delade med dig :)

bexollila
2014-11-12 / 12:34:51
URL: http://nattstad.se/bexollila

oj gud va häftigt :o

Nelly
2014-11-12 / 13:04:50
URL: http://justanothermortal.blogg.se/

Roligt inlägg :D

Alva Carlbom - fotoblogg
2014-11-12 / 13:08:14
URL: http://alvacarlbomsbilder.blogg.se

Åh så roligt inlägg! :D

Josephine
2014-11-12 / 13:39:58
URL: http://josephinelouisee.blogg.se/

Vad fint! Bra tips :D

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland
2014-11-12 / 14:38:24
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/

Oh det där har jag tänkt att jag ska testa i flera år nu, haha. Det blir ju så häftiga bilder!! :)

Merima
2014-11-12 / 15:05:10
URL: http://glossfashion.com/merimarujovic

Gud vad spännande, det ska jag minsann testa snart nån gång! :D

Denise
2014-11-12 / 16:40:28
URL: http://flingans.nu

Grym guide! :D

Hanna - fotoblogg
2014-11-12 / 17:07:18
URL: http://frameit.webblogg.se

Riktigt bra inlägg! Skulle gå och göra det direkt om jag vågade...verkar lite läskigt :')

Pauline
2014-11-12 / 18:12:40
URL: http://lillafrokenhurtig.se

så häftigt!

Amanda Johansson
2014-11-12 / 19:46:36
URL: http://amandaevajohansson.blogg.se/

Häftigt! Vad duktig du är :)

MALIN
2014-11-12 / 20:09:07
URL: http://malinkirstine.se

WOW, ser så himla coolt ut! Vill testa själv men är rädd för säkerheten.....

Svar: Är du bara försiktig och har koll så är det inga som helst problem! :)
Amanda

Josefine
2014-11-12 / 20:09:20
URL: http://wellwhynot.blogg.se

Coolt! :D

Emma & Julia
2014-11-12 / 20:16:02
URL: http://xoxo.blogg.se/

Wow vad fint det blev :)

Amanda♥
2014-11-12 / 20:17:56
URL: http://amandaforsman.blo.gg

Verkar lite läskigt, men resultatet blir ju så coolt!

S A R A
2014-11-12 / 20:24:28
URL: http://sarafl.forme.se

så kul att du kunde skriva hur du gjorde också!

sofft.blogg.se
2014-11-12 / 20:36:23
URL: http://sofft.blogg.se/

Häftigt!

Alice
2014-11-12 / 20:45:24
URL: http://lallizzlife.blogg.se

Jättebra inlägg, vill verkligen prova detta! :D

Olivia
2014-11-12 / 21:09:07
URL: http://sammels.blogg.se

så himla snyggt och pedagogiskt inlägg, tack för det!

Tovvsan
2014-11-12 / 21:47:17
URL: http://tovvsan.blogspot.se/

riktigt häftigt!

Sara Ekman
2014-11-12 / 23:02:03
URL: http://aamaziing.se/

Så himla coolt! :)

Evelina Bohman
2014-11-13 / 12:39:00
URL: http://evelinabohman.for.me

Vilket bra inlägg, och riktigt coolt! :D

Mail

Hemsida: